Základní informace - Prevence rizikového chování
Náplň práce školního metodika prevence
Školní metodik prevence vykonává činnosti metodické, koordinační, informační a poradenské. O těchto činnostech vede písemnou dokumentaci.
I. Metodické a koordinační činnosti
1.Kontrola tvorby a kontrola realizace preventivního programu školy- ve spolupráci s výchovným poradcem .
2.Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování- ve spolupráci s výchovným poradcem.
3.Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování (vyhledávání problémových projevů chování, preventivní práce s třídními kolektivy apod.)- ve spolupráci s výchovným poradcem.
4.Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování.
5.Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců, prioritourámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisí s otázkou přijímání kulturní a etnické odlišnosti- ve spolupráci s výchovným poradcem.
6.Ve spolupráci s výchovným poradcem koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikových, jevů, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti prevence rizikového chování.
7.Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péčipřípadě akutního výskytu rizikových jevů.
8.Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
II. Informační činnosti
1.Zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikových jevů, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
2.Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.
3.Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence sociálně patologických jevů (orgány státní správy a samosprávy, střediska výchovné péče, poradny, zdravotnická zařízení, Policie ČR, orgány sociální péče, nestátní organizace působící v oblasti prevence, centra krizové intervence a další zařízení, instituce a jednotliví odborníci).
III. Poradenské činnosti
1.Ve spolupráci s výchovným poradcem vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy rizikového chování, poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli).
2.Spolupráce s třídními učiteli a výchovným poradcem při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikových jevů u jednotlivých žáků a tříd, participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového chování ve škole.
Soubor | Velikost |
---|